Yes, ecodriving works!

Door:

Ik was er zo één, geen wegpiraat, maar kende zoals zo velen wel m’n rechter pedaal. Ik rij + 60.000 km per jaar en het mag af en toe vooruit gaan. Volgens de officiële verbruikscijfers van m’n BMW 3 serie zou ik op de snelweg maar 4,1 liter per 100 km mogen verbruiken en gecombineerd 4,6 liter per 100 km. Realistisch? Dacht het niet, zeker na alle schandalen in de autosector. Binnen mijn job als product manager track-and-trace en in onze continue ontwikkeling naar nieuwe diensten ben ik uiteraard meestal het eerste proefkonijn, dus ook in deze case.

Toen we dit voorjaar startte met het onderzoek naar een context driven visual analytics ontwikkeling rond rijgedrag, werd ik wel met verstomming geslagen. Na de data van mezelf en de collega’s te hebben geanalyseerd en gevisualiseerd voor de eerste test dashboards, stond ik op de eerste plaats van de Flop 10. Met andere woorden, niemand deed het slechter dan ikzelf!!! Hilariteit alom.

Onze tool in ontwikkeling gaf me direct inzicht waar het probleem zat: snelheid. Dit deed me wel even nadenken, ik besefte tot dan niet hoe slecht ik bezig was. Verbruik lag rond de 7 liter per 100 km, niet abnormaal dacht ik toen.

Doel was vanaf dan duidelijk, keep to the speed. Vanaf nu niet meer te snel rijden, maar ook niet te traag, 120 is 120 en geen 100, je moet nog ergens geraken.

De eerste dagen voelde het inderdaad wel onwennig aan, net afkicken, het voelde zo traag, maar uiteindelijk maakte het geen merkbaar verschil in reistijd. Tijdens het rijden werd ik ook rustiger en minder stressy en nu zelfs relax.

Na een paar maanden zo correct mogelijk rond te rijden was het tijd om ook deze data uit de visual analytics tool te halen, nu ook in combinatie met de brandstof facturen. De resultaten waren verrassend, m’n verbruik was van 7 liter naar 5,2 liter per 100 km gezakt, ruim 25% minder verbruik. Concreet 1000 liter (+/- € 1000) voor mijn wagen per jaar, door eigenlijk niets te doen. Easy money en goed voor het milieu, een verminderde CO² uitstoot van 2,640 ton.

Next step ecodriving

Ok, de toon was gezet, tijd voor stap 2, ecodriving als rijstijl. Doel was nog altijd aan de snelheid houden en niet te traag, maar nu gaan finetunen op de andere meetwaarden binnen m’n rijgedrag, namelijk de schakelmomenten, het optrekken, het afremmen, bochtengedrag en defensief rijden. Dit is nog steeds moeilijk, het beestje heeft nu eenmaal pit. Maar goed we gaan ervoor.

Het resultaat

Gemiddeld zit ik ondertussen rond 4,9 liter per 100 km (officieel volgens BMW zou dat 4,6 moeten zijn). En als kers op de taart heb ik het officiële resultaat van BMW op de openbare weg kunnen halen. Een rit in de avondspits van 137 km, +/- 90% snelweg met een verbruik van jawel: 4,2 liter per 100 km (officieel 4,1 liter voor 100% snelweg)! Maar liefst 40% minder brandstof verbruik dan enkele maanden eerder en dit gewoon door het rijgedrag te meten en duidelijk te visualiseren aan de bestuurder.

Met dit soort resultaten kan menig HR-, fleet manager of CFO goed aan de slag naar beloning van de werknemers en financiële optimalisatie van de vloot.

En binnenkort meer over onze nieuwe dashboards…

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren
Loading...