Vast of flexibel? De OBD dongel versus de blackbox

Blackboxen komen niet alleen in vliegtuigen voor. Ook in auto’s wordt track-and-trace-technologie gebruikt om de acties en routes van het voertuig te registreren. Vaak zit die blackbox vast gemonteerd, maar tegenwoordig is het ook mogelijk om een flexibel systeem te installeren: een zogenaamde OBD dongel. Die brengt allerlei voordelen met zich mee, maar toch is kiezen tussen een dongel en een blackbox niet evident. Benieuwd welk systeem het beste bij uw bedrijfswagens past? We zetten de voor- en nadelen op een rijtje.

obd dongel

Vast of flexibel?

Het belangrijkste verschil is dat de blackbox vast in de wagen gemonteerd zit en netjes weggewerkt is, terwijl de dongel flexibel en dus eenvoudig verplaatsbaar is. Dat maakt een dongel de beste oplossing als u slechts tijdelijk een registratiesysteem nodig heeft, of als u hem bijvoorbeeld alleen wilt gebruiken om te weten waar uw voertuigen zich bevinden.

Installatiegemak

De flexibiliteit van de dongel maakt ook de installatie makkelijker. Een traditionele blackbox zit rechtstreeks aangesloten op de bedrading van het voertuig en wordt dus het best door een professionele installateur geplaatst. Een dongel klikt u daarentegen in een handomdraai zelf in de OBDII-poort, die zich meestal onder het stuur bevindt. Zo bent u in geen tijd voorzien van een gps-voertuigvolgsysteem. Realiseert u zich echter wel dat de dongel ook makkelijk weer uit de OBDII-poort kan worden gehaald, met opzet of per ongeluk.

Technische gegevens

Zoals gezegd, wordt een blackbox rechtstreeks op de bedrading aangesloten. Indien hij ook aangesloten is op de CAN-bus geeft hij u toegang tot allerlei technische gegevens met betrekking tot de wagen én het rijgedrag van de chauffeur. U bewaart altijd het zicht op de kilometerstand, het brandstofverbruik, het toerental, vertraging, versnelling, … Bij een dongel ligt dat anders, omdat die via de OBDII-poort meestal geen toegang tot die informatie heeft. Een dongel kan soms het accuspanningsniveau zien en eventueel het rijgedrag van de bestuurder registreren via gps en een G-krachten-sensor, maar dat zijn geen standaardopties.

Privé of niet?

Vaak rijden bedrijfswagens niet alleen rond voor het werk, maar ook voor privégebruik. Een volgsysteem moet dus kunnen aangeven wanneer het privégebruik ingaat. Bij een blackbox gebeurt dat ofwel via een schakelaar (hardware) ofwel via de software. Bij een dongel is dat niet altijd even eenvoudig.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op!

1 Ster2 Sterren3 Sterren4 Sterren5 Sterren
Loading...